Używanie paliwa gazowego w silnikach wysokoprężnych okazuje się w Polsce częste przynajmniej od dekady. Mimo to sporo ludzi nadal zadaje sobie pytanie, na ile sensowna mogłaby być dla ich samochodu instalacja na gaz, a także u kogo niedrogo ją zamontować.

Gaz do ropniaka – czy to opłacalne?

Sporo rodzimych użytkowników dróg przyznaje, że nabycie samochodu z jednostką wysokoprężną podsunęły im pozytywne opinie znajomych, chwalących sobie uzyskane dzięki temu oszczędności. Na nieszczęście, wraz ze wzrostem cen oleju napędowego, wykorzystywanie silników wysokoprężnych okazuje się obecnie o wiele mniej opłacalne niż dawniej. Właśnie dlatego posiadacze samochodów skłaniają się ku następnej obiecującej opcji, jaką jawi się według nich silnik wysokoprężny zasilany LPG.

Czy gaz w dieslu rzeczywiście jest wyjściem pożądanym? Doświadczeni mechanicy uważają, że w przypadku mniejszych aut rodzinnych – absolutnie nie. Obecne w nich jednostki czterocylindrowe nie potrafią właściwie zużytkować pełnego spektrum gazu ziemnego. Przebudowa diesla jest więc nieopłacalna. 

Diesel na gaz sprawdzi się doskonale w samochodach charakteryzujących się dużymi jednostkami napędowymi oraz znacznym przebiegiem, a także wysokim spalaniem. Wydatek staje się opłacalny niezwykle prędko w odniesieniu do dłuższych tras i znacznego obciążenia. Nietrudno odgadnąć, że najbardziej zadowoleni z paliwa gazowego są zatem właściciele ciężarówek i autobusów.

Diesel z LPG – ile może kosztować?

Przebudowa silnika diesla na gaz nie jest działaniem przesadnie trudnym, gdyż podejmuje się go wiele dobrych warsztatów w całej Polsce. Ciągle okazuje się dosyć kosztowne. Widełki cenowe są uzależnione od rodzaju samej formy LPG, marki auta i silnika. Montaż LPG do osobówki wyniesie nas ok. 5 tys. złotych. W przypadku aut ciężarowych, ceny wzrastają nierzadko niemal dwukrotnie.